2024-04-06

Värdetur som kunde gått bättre



Min första tur med värdebilen Slodan

I min första biltjänst N29 ingick bla att bli inlåst i värdebilen Slodan mellan kl 17-21. Man tog emot värde genom en speciell sluss. Bilen var otroligt tung så dom fick satsa i uppförsbackarna. Ibland djävlades dom med inbromsningar i onödan, vilket var obehagligt för den i skåpet, men man kunde hämnas genom att snabbt ge en strypning av motorn i en backe så dom fick starta om på 1;an igen. I skåpet hade man full kontroll över bilen samt att man satt säkert då intrångsskydd var så det klarade flera timmar.

Men min första tur blev inte vad jag tänkt mig, fick en snabb instruktion hur intern komunikation fungerade och slussen, men man glömde informera om viktiga saker som senare skulle hända. Vid första lastningsstället öppnade man bakdörrarna för lastning då det inte fanns annat värde i bilen. Problemet var att innan dom öppnades skulle jag trycka på lite knappar, vilket jag inte visste så överfalls larmet startade. På radion ville dom ha en kod av mig som jag heller inte hade så man skickade full styrka. Inom några minuter var hela kvarteret blått av polisens ljus. Dom var inte speciellt glada men jag fick snabbt lära mig vad som skulle göras. Under tiden jag åkte med hade vi inga rånförsök troligen beroende på bilens säkerhet, men det fanns ofta gott om pengar så man kunde som Joakim von Anka ligga mjukt på pengasäckar.

Att åka bilen gällde att man inte hade cellskräck eller måste gå på toa ofta då man var inlåst i drygt 4tim. Körde dom bara vettigt fanns det en bekväm stol bak i skåpet.

Denna bil är inte i drift längre.


1083 Pelle Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar