2024-04-06

Gasexlosion på Östermalm

 Gasexlosion på Östermalm


1983  Gasexplosionen på Brahegatan i Stockholm den 3 mars. Last på en gasbil exploderade, stora skador men turligt nog ingen död och vad jag vet bara två skadade, chaffören av tryckvågen när han flydde från bilen och en i närheten av glassplitter.
Min erfarenhet blev att telefonen ringde och man ville ha ut mig direkt till Sturegatan korsningen vig Motormännens. Hade uniformen hemma så jag slapp åka till jobbet och byta så jag var där inom 20min. Explosionsplatsen var ju längre bort men ej synlig från platsen, men tryckvågen hade studsat fram och ödelagt mycket fönster, På bilden Motormännens riksförbund samtliga skyltfönster krossade av tryckvågen.

Initialt tog vi hand om avspärrningar så ingen skulle bli skadad av fallande glas m.m. Tre personer som inte ville åtlyda när det gällde att dom inte fick parkera där fick sina bilar bortbogserade samtidigt som man flyttade andra fordon som man ej nått ägare men stod i vägen för arbetat att röja. Flera fordon hade ju fått skador av tryckvågen tror några kollegor var drabbade.

När avspärrningar var på plats tejpade jag och Stickan en del mindre rutor i väntan på Sam-glas som skulle byta flera stora skyltfönster.
Därefter fick man stå i kylan och bevaka avspärrningen medan polisen satt i en varm buss och bara gick ut om någon behövde eskort till någon lägenhet eller liknande. Vilket när jag åkte hem visade sig att polisen skulle bevaka och vi följa dom som behövde.

På väg hem poliskontroll och jag som hade dåliga däck, drog ner rutan ca 5cm polisen frågade om det inte gick att öppna mer, jag sade att jag stått och frusit i flera timmar och gjort hans kollegors arbete på Östermalm. Han såg att jag satt i uniform och sa då kan du åka hem och värma upp dig. 

Jag åkte hem på mina dåliga däck och inväntade nya arbetsdagar och händelser vilka var en del under 80-talet
1083 Pelle



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar