2024-04-06

Vakten och Älgen

 


Ibland blir en stressad situation riktigt rolig i efterhand. Fick en bevakning på ett hus där man försökt döda en vakt (annat bolag), då gärningsmännen tappat saker och polisen inte hade resurser till bevakning innan teknikerna kommer fick vi uppdraget, vi fick det för att man ansåg att vakten skulle vara beväpnad då dom misstänkta kunde vara farliga om dom kommer tillbaka.

Någon gång efter midnatt hördes ljud från granntomten ingen skulle vara hemma och bara ett svagt ljus lyste upp del av gården. Självklart lyssnar man noga och hörde någon trampa av  en gren eller liknande. Såg inget men ropade in att något kan vara på gång, nästa ljud hördes precis bakom knuten på grannens garage. Vad gör man ensam mitt i natten ??, jo ficklampa i ena handen revolvern i andra handen. Snabbt runt garageknuten tänder lampan och ropar stå stilla. Visar sig att jag lyser rätt på mulen på en älg som står 1,5m ifrån mig. Det tog nog bara en sekund så satt jag i bilen med en puls som gjorde att man inte ens kunde prata ????. 

När man lugnat  ner sig ropade jag in att allt var lugnt, samtidigt river älgen avspärrningen och går in på tomten jag bevakade. Stor del av natten bevaka vi ihop, minsta ljud och man såg det på älgen, så älgen bevaka tomten och jag vägen, så från att bli vettskrämd blev vi kollegor ett tag den natten. 

Men jag fick inte ens OB för hÄlgpass för denna händelse ??

1083 Pelle J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar