2024-04-06

15år på ABAB

 15år på ABAB

Inga-Lill B

Bara arbetat i Sthlm

Jag började på ABAB febr 1972 och slutade i maj 1987. Jag hade förmånen att vandra runt och fick göra många olika saker.

Startade med stansning på Skeppsholmen i huset där Tillsyn utgick ifrån. Sen lite på lönekontoret på Sibyllegatan. Radio-och TV huset i receptionen och Garnisonen. Det var första året.

Sen körde jag posten parallellt med lunchavlösningar på några Totalförsvarsobjekt. Då fick jag också köra efter Åhs Express till olika postkontor i länet. Under den tiden jobbade jag också med marknadsavdelningen för att skapa en ny uniform på spinnsidan. Vi blev fler kvinnor och de flesta jobbade i receptioner, dvs träffade mycken allmänhet. Det var andra året.

På senvåren blev jag rekryterad till LC. JL Anders ville att jag till att börja med semesteravlösare på radion. Det slutade med att jag blev kvar där, Riddargatan, i ca 2 år.

Nästa stora projekt blev Planeringen i samband med digitaliseringen av schemana. Där var jag kvar i flera år. 1980 blev jag xtra anställd som det kallades.

Jag flyttade ut i Sthlms skärgård och pluggade också. Företaget hade också flyttat till Provisorn då. Jag fortsatte att jobba mest som radiooperatör ganska mycket. Förutom lite inhopp på administrativa avdelningar, personal, larm, ekonomi, sekreterare. I samband med skotten i Sollentuna så hoppade jag in som administratör på värdeexp. Bl a Ut- och inlämning av pengar… ja ni vet som var med. Som ni märker om man jobbar länge på ett företag så hinner man vara med om mycket. Det förstås om man är nyfiken och villig att prova på.

Jag jobbade fackligt aktivt under några år eftersom jag ansåg det vara viktigt. Nu låg ju ABAB i framkant när det gällde personalfrågor så det gick ganska bra. Vi hade redan villkor som arbetades fram gm MBL för övriga. (1987 slutade jag för att börja på LAC som låg vid Slussen då och slutade där när de flyttade till Johannes).

Många minnen kommer upp när jag tänker tillbaka. Förutom kamratskapet, personalfesterna, båtresorna, Ababiaden, spännande möten, kärleksdraman, idrotten med en stor entusiast i spetsen. ????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar