2024-04-06

Sprängning av fontainebleau

 Sprängning av Fontainebleau


Nyårsafton 1982 en dag som gjorde starkt intryck på mig

Ett av mina starkaste minnen från tiden i Stockholm var en nyårsafton natten till nyårsafton 1982. Har jobbat hela natten ser fram emot att få sova då vi skall på nyårsfest på kvällen. Det är vid 5-tiden på morgonen och mitt pass slutar då, befinner mig på ledningscentralen på Tulegatan (Provisorn). Går precis in till grabbarna på radion och skall säga gott nytt år, någon skriker då på radion skicka allt ni har huset försvann eller något liknande. Den som ropar är Mårten arbetsledare på fasta objekt, han befinner sig vid korsningen Mäster Samuelsgatan och Norrlandsgatan en explosion har skett i övre våningen och delar av huset har rasat ner på gatan det visar sig senare vara en bomb som sprängt i restaurang Fontainebleau. 

Vi som befinner oss under mark märker inget av den kraftiga explosionen men den hördes tydligt långt ut på Lidingö där folk stod och skulle gå på bussen, ironiskt nog var det en av dessa som skulle jobba på granngatan Jakobsbergsgatan på televerket. Men jag och Eklöv som stod bredvid sprang ut i garaget tog en åtgärdsbil drog järnet ut ur garaget på Tulegatan sedan höger ner Kungstensgatan och höger igen ut på Birger Jarlsgatan. Sträckan till Norrlandsgatan avverkades på rekordtid rödljus och hastighetsskyltar existrade inte. När vi svängde in på Norrlandsgatan fick vi ta det lugnare redan här innan vi passerat Kungsgatan låg det spillror på vägen. Kungsgatan och Lästmakaregatan passerades vi stannade vid Jakobsbergsgatan. Vi träffade Mårten som var lite omskakad men oskadd, strax efter kommer första polis och brandbilen. Till en början släkte man inte elden som var kraftig men det berodde på att det var gas som brann, när den stängts av började man släcka. 

Vi tog en snabbkoll i området och i en ruta Regeringsgatan-Lästmakaregatan-Biblioteksgatan-Smålandsgatan var mängder med rutor trasiga av tryckvåg och splitter. Mårten som är mycket driftig tog snabbt kontakt med polis och räddningsledning och kollade vad vi kunde hjälpa till med. Vi fick som första uppgift börja ta hand om avspärrningar. Så Mårten var hos polisens ledning på platsen och jag plaserade ut folk allt eftersom dom kom till oss. Vi såg också till att få ut så mycket material som möjligt, så vi kunde starta provisoriska förteckningar när vi fick klartecken. En liten kul grej som jag råkade ut för var att allt fler poliser och brandmän m.m. började fråga mig om åtgärder samt om vi kunde hjälpa till, vi var ju många där och jag var nog yngst. Men det visade sig att jag var den enda från ABAB med gul hjälm vilket dom tog som arbetsledare. 

När vi varit på platsen ca 1-2 timmar kom det en vakt ut ur huset mitt emot och frågade vad som hänt, vakten hade bevakning i Salenshuset tror jag det hette och sovit i källaren, kul att inrapportera att för 2-tim sedan skadades fastigheten allvarligt men jag upptäckte det nu, nästan alla fönster var urblåsta. Vif ick fram rätt gott om folk till avspärrningarna samt som hjälpte till att täcka fönster när vi fick klartecken, tyvärr så var våra vakter inne på Jakobsbergsgatan inte lyhörda för vad vi sa, så när vi stod nere och täckte rensade dom fönster från glas högre upp vilket gjorde att vi fick glas på oss. Vid avspärrningarna dök det upp problem med folk som skulle in i området av olika anledningar fast vi sa att ingen får komma in. Många i Macdonalds personal mitt emot sprängningen hade sin nyårssprit i klädskåpen på jobbet så det blev lite surt ett tag. Det bästa var att det var Mårten som var på plats för han var mycket lätt att jobba med får saker gjorda och krånglade inte till det. Så först vid 5-tiden på eftermiddagen kom jag hem och skulle på fest kl21, vågade inte ens lägga mig ett par öl och lite skumpa vid tolvslaget sedan var jag färdig turligt nog kunde företaget ordna hemtransport. Kan ju nämna att mina vänner som i god tid bokat bord på Fontan fick lite träflis av mig istället. 

80-talet bjöd på många intressanta jobb som gasexplosionen på Östermalm, sprängkista i Tomteboda där någon troligen misslyckats att ta sig in blev uppdelad i småbitar, sprängning skattemyndigheten och kronofogden i nacka, bombmannen plus många fler intresanta jobb man fick vara delaktig i. Även många goda skratt vid larm och missförstånd. 

1083 Pelle J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar